FRIENDS

Pages

Monday

We Rise From Our Past

Alhamdulillah, we get to live to see another day in this beautiful yet harmonious world. Lets make du'a and seek repentance. One way the heart and mind will be calm and be peaceful.

Throughout our life, there will always be a horrid dream that probably has come true in our life. Let's face it, you don't want to remember it right? now lets all just try to forget all the terrible things from the past that happened to us, whether it is from our childhood, school, college, university or from now, the beginning and the present of our adulthood.

How to forget the past? Just focus on the future and the present. Enjoy all the things that is in front of you, whether you like it or not, still you have to go through it. That's what we called life. Everyone has been given the chance of one life. To have another life mean that we are so lucky He still gives us the chance and hope to make it a better one.

"People change as time flies, but the memory may remain"

We grow so fast that we didn't flashback at what we do few years back, it may seem that we don't want the memories to haunt us again but there still a good side to this. There is still bits of pieces that we can take from our past memories like experience and momentum. These two would be considered as the main power to our survival, without these two, we may never get back up from falling.

Experience - Knowledge that we gained from action of our past, which will remind us of what should we do correctly the next time if certain situation occurs.

Momentum - Once we fall, our momentum might decline really bad, probably really down that you think you don't have the strength to get back up and all hopes may seemed lost. Nevertheless, be remembered! you still have the chances to rise and set your momentum straight again by gather all your confidence, mental strength and physical strength. (Pray to Him, set your intention (niat) straight and may He guide you to the correct path).

Let us rise and take all the distances memories into experience that we may cherish. Let us ponder into the future, once we rise from the ashes, greater things will come to us for those who are willing to take the risk. Always have in mind that Allah is very near to us, just raise your hand and InsyaAllah, He will help you no matter how big the obstacle is. He will show you the way and maybe the easiest way, but it is up to you to walk and work you way through it.

There is no reward if there is no effort

Forget all the people around you who want to put you down, they wanna see us fallback. They do this because you are one further step away from victory. Them? just a friction between you and victory/ultimate prize.

If we ever lost into the distance, lets remember Him, Allah SWT. He will guide you back to the right path, if you wanted to. Your path of life is your own choice, but the obstacle may vary. Don't let you heart be astray. He has given you so many, yet in your heart there is ignorance?.

Without Him, we may never rise from our fall, He aid us in so many ways that you couldn't thank Him enough

Thursday

Kelip Kelip Ku Sangka Api



Tiap hari melintas di sini
Kuharapkan dapat memandang mu
Sayangnya engkau persis tak peduli
Akulah seorang merindu

Jeling jeling kau tidak berpaling
Senyum diberi tiada balasan
Sikapmu sayang membuatku rungsing
Ku turut hati merana badan

*****
Berakit berakitlah ke hulu
Berenang renang ku ketepian
Bersakit biarku sakit dahulu
Bersenang denganmu kemudian

Kelip kelip ku sangkakan api
Sinar mentari membawa cahaya
Kau hilang ghaib sangkaku kau benci
Kiranya sengaja nak menduga


Friday

Benar kata orang

Benar kata orang. Apabila cinta terhadap manusia sudah menguasai hati, kita mudah diperangkap oleh tipu daya dan muslihat syaitan untuk menyesatkan manusia.
Hati yang dahulunya mengatakan "cinta kerana Allah SWT" perlahan-lahan diulit tipu daya dan muslihat syaitan.

Cinta sebelum kahwin sememangnya mampu mengundang kepada lembah penzinaan. Hati mula lalai terhadap suruhan dan perintah Allah. Perlahan-lahan hati ini ditipu oleh syaitan. Niat pada awalnya ingin membimbing seorang wanita perlahan-lahan hanyut ke lembah penzinaan.

Puas ibu menasihati agar menjaga tingkah laku dan perbuatan apabila keluar bersama teman lelaki yang aku merasakan kononnya bakal menjadi menantu kepada ibu. Solat yang pada dahulunya dilakukan pada awal waktu mula berubah kepada penghujung waktu kerana leka dengan berbalas pesanan mesej ringkas. Majlis-majlis agama yang dahulunya dihadiri mula ditinggalkan kerana ingin ber-chatting dengan teman wanita di laman sosial.



Tiada lain yang difikirkan melainkan hanya teman wanita/lelaki sehinggalah pada suatu tahap hati ini mula sesak dengan desakan nafsu dan dosa. Percintaan yang pada dahulunya indah mula berubah menjadi hambar. Pergaduhan kerap berlaku yang akhirnya membawa kepada perasaan cemburu yang meluap-luap.

Syaitan benar-benar telah berjaya mengambil alih hati ini untuk dikuasai. Tiada lagi ayat-ayat Al-Quran yang dahulu kerap diamalkan. Hidup menjadi tidak tenang. Terasa seperti ada dua aliran di dalam hati. Hati ini semakin sesak dan lemas dengan dosa-dosa yang dilakukan.

Aku tekad untuk memutuskan hubungan yang sudah terjalin selama dua tahun ini kerana Allah Taala. Aku tidak mampu lagi hidup dengan penuh dosa dan noda. Jauh di sudut hati, ini bukanlah cinta yang diredhai Allah. Jauh sudah aku tinggalkan seorang lelaki yang pernah hadir dalam diri aku. Aku membawa diri jauh daripada "lembah kemasyhuran" yang pernah aku tempuhi suatu masa dahulu.


Biarlah aku bersendiri daripada hidup penuh dengan noda dan dosa. Tidak susah bagi aku untuk kembali kepada yang Maha Esa. Kini aku melihat kawan-kawan lain "berbahagia" bersama pasangan luar nikah masing-masing tetapi aku merasakan lebih bahagia bersama-sama dengan Allah SWT yang Maha Pengasih dan Maha Penyayang.

Benar kata orang. Allah knows what's best for us! Ada sebab mengapa Allah menyuruh kita menjauhi zina...!!

Belum tiba

Pada saat usia mencecah alam dewasa, pastinya persoalan jodoh merupakan salah satu perkara yang amat mengusutkan fikiran kita. Soalan-soalan yang dilontarkan oleh insan sekeliling biarpun secara gurauan terasa sangat menyentap perasaan. Bila berseorangan, kita rasa kurang keyakinan, rasa serba kekurangan, malu dan tertekan...

Ketika berkumpul bersama kawan-kawan, ramai antara mereka yang sudah menimang cahaya mata, sedangkan kita hanya mampu memandang dan bermonolog dalam hati,
"Bilakah waktunya untuk aku mengalaminya juga..."


Dalam menghadapi saat ini, usahlah diturutkan sangat dengan tekanan perasaan dek sindiran insan sekeliling. Tapi cubalah ikhtiar dan muhasabah diri kita. Adakah sudah cukup usaha dan ikhtiar kita dalam mencari jodoh? Adakah kita pernah minta pada Allah supaya diringankan jodoh pada setiap kali sujud kepadaNya? Berapa kali kita bangun dan bersolat hajat pada malam hari memohon dipermudahkan jodoh? Pernahkah kita solat sunat Dhuha, memohon limpahan rezeki berupa jodoh yang baik dan keluarga yang sakinah? Berapa kali kita solat taubat, memohon keampunan agar doa kita untuk mendapat jodoh tidak terhalang disebabkan dosa-dosa silam kita?
Dan cukupkah ikhtiar kita dengan solat istikharah agar tidak terburu-buru membuat keputusan dan pilihan hanya kerana terdesak?

Namun di sebalik ikhtiar dan kesabaran, kita juga haruslah mengkaji apakah hikmahnya ujian Allah terhadap kita yang lambat jodoh. Mungkin kita hanya memandang kelebihan orang yang cepat jodoh; dapat menjadi ibu dan bapa lebih awal dan dapat melaksanakan sunnah lebih awal. Tapi sedarkah kita yang lambat jodoh masih juga punya kelebihan? Saat inilah masanya untuk kita berbakti kepada ibu bapa kita. Bila kita sudah berumahtangga, keadaan mungkin berbeza kerana terpaksa membahagi masa untuk keluarga sendiri dan juga untuk ibu bapa. Saat ini jugalah masanya untuk kita menimba ilmu sebanyak-banyaknya. Dalami ilmu agama, ilmu untuk menguruskan rumahtangga dan ilmu untuk mendidik anak-anak agar kita lebih bersedia apabila tiba saatnya nanti.

Usahlah bersedih hati. Setiap yang berlaku ada hikmahnya.. Jaga iman dan hati agar tidak tertipu dengan hasutan nafsu.

Jaga maruah seorang wanita, jangan sampai nasibnya menjadi seperti epal yang masak ranum di puncak pohon, tapi akhirnya gugur ke bumi lalu membusuk dan tidak berguna hanya kerana tiada yang sudi memetiknya...

Tuesday

Angan dan sedar



Ada PERKARA yang ingin kita BUANG JAUH-JAUH..kita lemparkan ke hujung dunia, kita HAPUSKAN dari minda dan ingatan..

bukan kerana kita MEMBENCI, tetapi kerana menyedari jika kita mengingatinya, hanya membuat kita terikat kepada SEBUAH KESEDIHAN..jika terus menyimpannya, hanya membuat kita terkaku pada SEBUAH ANGAN-ANGAN..

Bukan membenci..bukan berputus asa, cuma SEDAR DAN FAHAM..ada sesetengah perkara, memang BUKAN HAK KITA......

:: MENJAUHI bukanlah bermakna membenci, cuma untuk mengelakkan HATI dari TERUS TERGURIS dan DISAKITI ::

SUMBER LM

Wednesday

#np

Bila mata tidak mampu BERTEMU MATA, melihat resahnya jiwa..
bila SUARA tidak mampu singgah ke telinga..
membisikkan kata-kata SEMANGAT..
namun INGATANbertandang mengusik rasa..
tertanya-tanya, apa KHABARMU di sana..
kutitipkan DOA padaNYA, semoga kamu BAIK-BAIK di sana..



Walau jauh menyisih, tetap jua TERPATRI di hati..
di dalam hati ada CINTA, di dalam cinta ada "dia"..
dua BENUA pasti dapat DISATUKAN dengan JANJI Allah..
InsyaAllah..

Thursday

pilopobia

I wish I never met him..
I wish I never knew him.. most of all..
I wish I wasn’t in love with him so I wouldn’t feel this way..
I feel rejected and all.. feeling helpless and hopeless..
I know by now where this might lead to,
I wish I could tell you but I know that you don’t feel the same
so I’ll just keep this to myself,
curl up and wait until this feeling goes away..



I do love you but not much...
I can’t wait for the time that I will be with you ;(

Jilbab



Alangkah indahnya kulihat, berjalan seorang muslimah mukminah..dengan diri yang di tutupi jilbab labuh, dia berjalan penuh tawadhu'..

Langkahnya ibarat seorang pejuang muslimah yang tenang, yakin, berwibawa, penuh dengan semangat mujahidah..

Di sebalik fizikalnya yang mengetarkan jiwa-jiwa..bukan getaran nafsu, tapi getaran keinsafan untuk mengenali Allah dengan lebih dekat, ada sekeping hati yang dipenuhi setiap ruang dan sudutnya dengan mengingati Yang Maha Esa..

Ada seulas bibir yang merah bak delima sedang asyik mengalunkan kalamullah serta zikrullah..ada sepasang mata yang redup, yang cukup terjaga dari pandangan maksiat..

Setiap gerak lakunya cukup mengambarkan keperibadian dirinya yang lembut dalam tegas...

Kasih sayang jelas terpancar pada sinar matanya, bahasa badannya yang lahir dari hati nurani yang IKHLAS kerana DIA...

Tidak keluar dari merah bibir yang sentiasa dihiasi senyuman keimanan, melainkan hikmah, haq serta mutiara-mutiara ukhuwah...

Hanya dengan melihat pada perwatakannya, sudah cukup untuk menarik hati-hati yang lalai dari mengingati ALLAH, agar segera berfikir tentangNYA..


SubhanAllah...

Wednesday

Tulang rusuk



WANITA DIJADIKAN DARI TULANG RUSUK YANG BENGKOK...


Apa kurangnya di dalam syurga, namun Nabi Adam a.s tetap rindukan
Siti Hawa.... Dijadikan mereka dari tulang rusuk yang bengkok untuk diluruskan oleh lelaki.. Tetapi kalau lelaki sendiri yang tidak lurus, tidak mungkin mampu hendak meluruskan mereka... KAYU YANG BENGKOK TIDAK AKAN MENGHASILKAN BAYANG-BAYANG YANG LURUS...

Luruskanlah wanita dengan cara yang ditunjuk Allah, kerana mereka dicipta sebegitu rupa oleh Allah... Didiklah mereka dengan panduan dari-Nya. Kenalkan mereka kepada zat Allah yang kekal, disitulah suisnya... JANGAN CUBA JINAKKAN MEREKA DENGAN HARTA, nanti mereka semakin liar...

Jangan hiburkan mereka dengan KECANTIKAN, nanti mereka semakin menderita... Akal setipis rambutnya, tebalkan dengan ilmu.... Hati serapuh kaca, kuatkan dengan iman. ... Perasaan selembut sutera, hiasilah dengan akhlak....

Bisikkan ke telinga mereka bahawa KELEMBUTAN BUKAN SUATU KELEMAHAN... Itu bukan diskriminasi Tuhan... Sebaliknya, di situlah kasih sayang Tuhan, kerana RAHIM WANITA YANG LEMBUT itulah yang mengandungkan lelaki-lelaki waja: negarawan, karyawan, jutawan dan sebagainya....

WANITA YANG LUPA HAKIKAT KEJADIANNYA, pasti tidak terhibur dan tidak menghiburkan... Tanpa ilmu, iman dan akhlak, mereka bukan sahaja tidak boleh diluruskan, bahkan mereka pula membengkokkan... LEBIH RAMAI LELAKI YANG DIROSAKKAN OLEH PEREMPUAN daripada perempuan yang dirosakkan oleh lelaki....

Sebodoh-bodoh perempuan pun boleh menundukkan sepandai-pandai lelaki... Itulah akibatnya apabila wanita tidak kenal Tuhan... Bila wanita derhaka, dunia lelaki akan huru-hara.... Bila tulang rusuk patah, maka rosaklah jantung, hati dan limpa....

Para lelaki pula JANGAN HANYA MENGHARAP KETAATAN, tetapi binalah KEPIMPINAN... Pastikan sebelum memimpin wanita menuju Allah, pimpinlah diri sendiri dahulu kepada-Nya.... Jinakkan diri dengan Allah, nescaya akan jinaklah segala-galanya dibawah pimpinan kita...

JANGAN MENGHARAP ISTERI SEPERTI SITI FATIMAH, KALAU PERIBADI BELUM LAGI SEPERTI SAYIDINA ALI...


Mawar berduri :(



♥ Demi Allah...jangan kau PERCAYA terhadap kata2 sebahagian LELAKI bahawa mereka memandangmu kerana AKHLAK dan ADAB..Berbicara denganmu seperti SAHABAT dan apabila MENCINTAIMU hanyalah sebagai TEMAN AKRAB..Demi ALlah,dia BERBOHONG..Seandainya engkau mendengar sendiri perbualan antara mereka,pasti engkau TAKUT dan NGERI..

♥ Lelaki yang BAIK dan SOLEH akan datang kepadamu, dengan segala kerendahan hati, memohon kemaafan, menawarkan kepadamu hubungan yang HALAL dan terhormat. Dia akan datang meminang dan mengahwinimu."

Wallahua'lam..

Aku tgh berusaha berusaha!! Ya TUHAN.. kuatkanlahh iman ku yg rapuh ni... katakan TAKNAK kepada LELAKI GATAL!! ee gatal sungguh... kalau berani dtg lahhh!! PENAKUTTTT boooo

::peringatan utk diri sendiri juge::


Sunday

Adehhhh =='

Adapun hukum menonton wayang atau menonton televisyen itu pada asalnya adalah harus/dibolehkan. Namun padanya kemungkinan di sana terdapat perkara-perkara yang menyalahi syariat (seperti pergaulan bebas di antara lelaki dan perempuan, filem yang ditayangkan terdapat unsur-unsur seks dan seumpamanya) menyebabkan ia boleh terjatuh pada bahagian haram (li qoiri) kerana ada unsur-unsur lain padanya.

Oleh itu, jikalau menonton wayang tanpa ada perkara-perkara yang menyalahi syariat Islam maka ia adalah diharuskan. Tetapi jika terdapat perkara-perkara yang menyalahi syariat maka ia tidak dibolehkan.

Begitu jugalah dengan karaoke. Adakah lagu yang didendangkan itu menyalahi syarak? Adakah berlaku pergaulan bebas di antara lelaki dan perempuan. Adakah dengan karaoke itu akan menyebabkan seseorang itu meninggalkan solat? Jika jawapan kepada persoalan-persoalan ini semuanya tidak menyalahi syarak, maka tiada masalah untuk berkaraoke.

Walaubagaimanapun, pilihan paling bijak ialah dengan meninggalkan segala perbuatan yang sia-sia atau tidak mendatangkan manfaat. Banyak lagi perkara yang boleh dilakukan dan dapat pula memdatangkan manfaat kepada diri dan orang lain.


Wallahualam...



Thursday

Muslimah Dan Facebook

Kalau Nabi Muhammad s.a.w tengok bagaimana kita ber 'facebook' ni, agak-agak kena puji tak? Masa nak berfacebook tu, apa rujukan anda? Siapa sasaran status anda? Banyak jenis orang di facebook ni. Ada yang buat facebook macam diari. "Facebook aku, suka hati aku la nak post apa pun!" Kemudian, yang sedihnya bila golongan muslimah, yang faham pengertian ikhtilat, yang faham apa yang wajib dia faham, pun ter'jerumus' dalam the bad side of Facebook. The bad side of Facebook? Muslimah? macam mana tu? Begini.. Bagaimana syaitan menghias maksiat, kaburkan pandangan kita. Yang buruk tu nampak macam baik...
Remaja, Jangan layu sangat dengan falsafah cinta. Da'ie itu bukan membuang masanya dengan falsafah cinta sahaja. Bimbang mulut menutur nasihat cinta islamik, sedangkan hati sedang memujuk nafsu agar mendekati.
Ada jugak yang spesis 'aku like kau, kau like aku'. Tiap-tiap status dia like. Macam pelik je, status yang tak menarik pun di 'like'. Ni like status ke like tuan status? Status sesama gender tu kurang pula dia nak like. Status yang different gender tu juga dia nak like. Apa tuh orang kata, macam magnet. Kan? Kalau North sama North, dia tolak. North dengan South baru boleh tertarik. Magnet nak main aci-tarik-aci-tolak pun tak apala. Magnet tak kenal halal haram. Tapi yang kita ni. Sepatutnya dah terlebih faham kan.
Aku bukan siapa-siapa. Aku hanyalah seorang perempuan hina yang baru kenal erti hidup berTuhan dan ingin berkongsi
Entry ini hanya sekadar perkongsian, pandangan. Take it or leave it. Don't judge a writing by its author. Aku hanya hamba yang dhoif, baru belajar nak kenal Tuhan :') Sumber : Andai Rasulullah Melihat Aku Ber'Facebook'

Dosa hati? Deleted!!

Sms tanpa urusan, call tanpa urusan, dating tanpa mahram, chatting tanpa urusan dan bermacam-macam lagi bentuk fitnah komunikasi tanpa urusan antara lelaki dan perempuan bukan mahram adalah antara jalan-jalan menghampiri zina. Ia ibarat nyamuk-nyamuk ikhtilat yang boleh menjunamkan seseorang kepada penyakit berbahaya. Teknologi tidak salah. Tapi manusialah yang suka menggunakannya dengan tujuan yang salah. Berurusan atau bermuamalat dengan lawan jenis menggunakan teknologi-teknologi ini bukannya salah. Tapi manusia suka menggunakannya untuk bergaul bebas atau berikhtilat.
"Kecintaan kamu kepada sesuatu boleh membuatkan kamu buta dan tuli."
Apa itu IKHTILAT?? cube bace link nihh.. same2 lah kite ambik iktibar dan juge pengajaran..'Taqrabu Az-Zina" Sebelum Penikahan Dalam mengambil sikap berhati-hati menjaga hati, kita bukan sahaja takut hati asyik membayangkan persetubuhan luar nikah. Malah, jagalah hati daripada asyik membayangkan perkara-perkara yang menghampiri zina daripada sekecil-kecil perkara seperti berhubungan, berjumpa, berpelukan, bergeselan dan sebagainya. Jika terus dilayan, hati akan terheret jauh dan makin jauh. Anggota badan mula tidak keruan untuk bertindak tatkala menerima tekanan rajanya.
Setiap dosa besar bermula daripada dosa kecil. Setiap jenayah anggota bermula daripada dosa hati..
wahhhhhh.... berhati hati dgn lelaki gatal kehkehkehh nt satu badan gatal gatal... bahyoooooooo

Wednesday

Karat puihh

Sakit terasa memikirkannya Hancur warasku kau telah berlalu Semua terjadi seperti mimpi Kau buat hatiku bicara Setiap nafasku hembuskan namamu Sumpah mati hati ingin memilihmu Semakin ku lihat masa lalu Semakin hatiku tak menentu Tetapi satu sinar terangi jiwaku Saat ku melihat senyummu Kini ku ingin hentikan waktu Bila kau berada di dekatku Bunga cinta bermekaran dalam jiwaku Kan ku petik satu untukmu Haruskah kita berakhir cukup sampai di sini Meski hati berkata tak mampu Tak ingin terlambat menyudahi keadaan ini Mungkin ini jalan kita Dan lagi terjadi peristiwa terperih Yang selalu kau beri Seakan tak berarti untuk kesekian kalinya Ku tak bisa berbuat apa lagi Yang selalu kau beri... ==?
Ni ayat kopipes rembat sajee.. hiler nk jiwang mcm ni Puuuihhhh xde makne nyeeee
entah kenape air mata menitik.. tak patutt tak patutt.. tidur dgn air mata tatkala hati menangis hahaha hiler lahh juju ni sawel yg teramat.. muleh x ending? STOP?? should i let go go gooo o.O ohh TUHAN kuat kan lahh hati ini dan juge imani kuu.. sesungguh nyee rindu ni penuh dgn dosa.. sape yg bace entry ni memey hiler lahhh kannn DILARANG SKODENG ANDA AKAN DIDAKWA puihhhh ::end of MEI::

Monday

Tumpang tunang yer

Possing sekejappp.. klikkk klikkk hehehh
cer cenyumm cenyummm.. peeeewit awekkss :P

Friday

Harus cubaa!

Bahan-bahan :
2 cawan susu Dutchlady Fullcream atau lowfat 2 cawan serbuk creamer cofeemate 1 paket biskut oreo
Cara masakan :
01.Masukkan susu dan serbuk creamer coffemate ke dalam mesin pengisar. Kemudian kisarkan ia. 02.Seterusnya masukkan pula beberapa keping biskut oreo ke dalam mesin pengisar yang berisi campuran susu dan creamer coffeemate. Kisarkan ia sehingga sebati. 03.Selepas itu, masukkan ia ke dalam bekas. patah-patahkan beberapa keping biskut oreo lagi dan masukkan ke dalam bekas tersebut. 04.Akhir sekali. Masukkan ia ke dalam peti sejuk dan tunggu sehingga ia beku. Selamat mencuba!
Haruss cubaa!
Taim pose nt muleh la kan.. or hujung minggu xde wtpe.. nk kacau org tuu tp bz maklumlah dah jd boss.. dan sambil menunggu kelahiran dlm keluarga kami kehkehkehkehhh harap2 dpt lahh baby gurl :P jgn terkejuttt!! ade niat nk hantar kt sane bg org tu rase hahahaa Runduu tu kekadang tetibe.. n tetibe saje ai nk jumpee yuu ekekeke Sumber Hidayah Islam

Berangan wehhh!!

Seriusss designn nihh menarik perhatiankuuu... x kesahlahh nk berangan je pun!! kehkehkehkehhh >.< hokehhhhh!! seriuss taimmm.. Mengapa majlis bertunang sudah gah ditontonkan kepada masyarakat? Sedangkan ianya sangat bertentangan dengan apa yang Rasulullah Sholallahu A'laihi Wasalam pesankan kepada kita. RAHSIAKAN PERTUNANGAN, HEBOHKAN PERNIKAHAN. Kita belum tahu lagi apa yang akan berlaku pada masa akan datang. Mungkinkah masyarakat kita akan buat Majlis Perkenalan sebelum dilangsungkan Majlis Pertunangan! Siapa tahu? "Daripada Aisyah, Rasulullah s.a.w bersabda bermaksud: 'Sesungguhnya nikah yang paling besar keberkatannya ialah yang paling murah (rendah) maharnya.'" (Hadis riwayat Al-Baihaqi) Ehhh!!~ nihh cite pasal nikahh pulokk dahh >.< Apa yang lebih membimbangkan, ada pasangan yang sanggup berhutang untuk mengadakan majlis bertunang tetapi baru hari ini bertunang esok sudah putus! Ikatan pertunangan adalah proses berkenal-kenalan sesama pasangan dan keluarga. Jika dalam tempoh bertunang itu dirasakan tidak sesuai, tidak mengapa jika diputuskan pertunangan kerana dikhuatiri akan membawa masalah selepas berkahwin. Jika bertunang pun diheboh-hebohkan, tidakkah malu bagi pihak perempuan jika pertunangan mereka terpaksa diputuskan? Sedangkan bertunang itu bukanlah satu ikatan sah. CINTA PUNYA PASAL "Kerana cinta kepadamu, akanku bayar seluas lautan untukmu" (Cewahhh!!) Lebih lanjut lg buleh bace disini hihihihi JOM NIKAH NAK??

Duhai jiwa yang resah!~

Ya Allah.. Hari ini, aku memungkiri lagi janji taubatku Aku kembali mengulangi kesilapan lalu Aku merelakan diriku dibuai godaan Nafsu Aku biarkan diriku ditipu pujukan Syaitan Sudah berkali-kali aku menzalimi diriku sendiri Sudah berkali-kali aku merosakkan imanku sendiri Walaupun aku sedar Engkau Maha Melihat Walaupun aku sedar adanya Malaikat pencatat Walaupun aku sedar dosa mengundang azab Entah apa sudah jadi dengan diriku ini Terasa Iman dijiwa semakin parah Semakin lemah dan semakin rosak Ketakutanku terhadap azabMu semakin kurang Semakin pudar seakan lenyap
Aduh..teruknya diriku..
Ya Allah Berilah aku kekuatan dan petunjuk Agar mampu kutewaskan rayuan Nafsu dan Syaitan Yang sangat hebat membinasakan diriku Sangat bijak menjauhkan diriku daripadaMu Sehingga aku lalai dalam urusan kehidupanku Sehingga aku lupa dan tidak peduli akan kehidupan selepas matiku Ya Allah Bagaimanalah kedudukanku disisiMu? Adakah diriku yang penuh dosa ini akan terselamat di akhirat sana? Adakah aku antara manusia yang bakal memenuhi Neraka Jahanam? Lalu aku hidup dalam binasa celaka buat selamanya? Aku tidak mahu ya Allah Aku tidak mahu masuk dalam golongan itu! Aku tidak mahu hidup senang di dunia tapi sengsara di akhirat! Aku tidak mahu... Ya Allah.. Maafkanlah diriku Tolong maafkan diriku Ampunkanlah segala dosa yang aku kerjakan selama ini Ampunkanlah segala dosa yang aku anggap remeh selama ini Terlalu banyak..tidak terhitung.. Ampunkanlah Ya Allah Ampunkanlah Ya Allah Bersihkanlah diriku ya Allah Sesungguhnya aku sangat berkehendak akan SyurgaMu!! Aku merayu penuh harap Lindungillah diriku daripada mengulangi kembali dosa lalu Suburkanlah kekuatan iman dalam tekadku Agar aku mampu mengusahakan yang terbaik dalam hidupk Semata-mata untuk beroleh Syurga FirdausMu Redhailah diriku Ya Allah Redhailah keluargaku Ya Allah Redhailah sahabat-sahabatku Ya Allah Rahmatilah kami Ya Allah.. Rahmatilah.. Rahmatilah..
Duhai jiwa yang resah.. hayatilah pujukan murni daripada Allah ini..
SUMBER : CORETAN HATI SI PELAKU DOSA

Tuesday

Bawa ku terbang


I’m not sure how this all started. I’ve always avoided meeting new people and making friends and I never thought anything of it. When I manage to meet someone new I instantly assume they hate me. I am fine with that though. I have no problems with being alone. I enjoy it. Sometimes it gets a little depressing and I try to find a relationship. It never works out though. As soon as the person tells me they love me or I realize that I love them I start to panic. Everything in my body screams to run and I feel like I’m about to die.

I… Just can’t bring myself to be with someone. To be their slave… To lose myself to them… I know that they won’t ever feel the same way that I would about them and then they would leave me… I’m fine with being alone but not with someone leaving me. I have to be the one in control. Not them. I have to be the master of my body. Not my emotions.

If someone tries to get close to me, I run. Sometimes I physically run away but most of the time I do it mentally. I pull back, raise walls, and force my emotions so deep within me that they can’t control me. It’s the emotions the people try to bring with them that jump starts my panic attacks. So I push away and convince myself they no one will ever love me and I feel safe.

I feel hated and isolated but it doesn’t hurt. Nothing can hurt me if I don’t feel anything. I’m as unfeeling as stone and I’m fine with it. No one can touch me. I’m alone and I’m fine with it. To be alone… To be without love.. Is to be safe.

Friday

PerSOALkan soalan dan jawapan

‎"Jodoh itu rahsia Ilahi, dan Dia mengatakan awak untuk saya dan saya untuk awak"

" Kita tidak akan dikahwinkan dengan seseorang atas sebab jatuh cinta atau saling cinta mencintai kerana kita akan berkahwin dengan jodoh kita, jodoh yang Allah telah tetapkan sejak azali..."
(persoalan)

..sbb tu lah, berlaku "cinta dgn org lain, kawin dgn org lain." no matter how great the love is, kalau Luh Mahfuz dah catat jodoh kita dgn org lain. ia tetap terjadi, kun fayakun..
(jawapan)


it happen to me and i found da answer on dis friday thanks Allah SWT.. :)

Thursday

Siratan Jiwa


Cinta yg t'pendam dan tak tentu arah.. Kenangan, akan menjadi sebuah sejarah.. Lama t'simpan, tetapi terus menjadi sebuah tanda tanya.. Apakah ia masih ada, ataukah masih akan t'ingat, t'kenang, dan terasa.. Tetapi hati berharap, masih adakah ia dgn sebuah wajah angkuh, teduh, tetapi tetap sederhana?.. Supaya siratan jiwa, tidak menjadi sia2 dan hampa.. Aku b'tanya, mengapa ia selalu ada dlm sebuah bayangan mata, dan hati yg menginginkannya.. Tetapi aku yakin ia masih ada, didunia atau syurgaNYA Allah.. Hanya DIA yg tau segalanya.. Semoga tdk menjadi sebuah tanda tanya yg lama dan ter-sia2.. Do'aku, semoga ia b'bahagia selamanya.. Agar kenangan ini, menjadi sebuah kebaikan dan kebahagian bersama.. Amin, ya Allah..

Tuesday

Yezzzzaaa!!


Yess!! jumpe pun mamat nih!! hahaha sesuke je pggil mamat
ke pokcik ke kang wt malu yooo hehehehe
tgok status MARRIED daaa ekekekkeee :P
bkn nk ngurat ke hapee just nk share sumtinn!!

Lelaki ini adalah ENCIK PHOTOGRAPHY for pre and wedding :)
cer terjah pesbuk beliauuuuu!! waaalawehhhhh mengancammm ai loikeeee
Encik Izuan
n tengok koleksi2 yg ade... myb dis is my 1st time tp peeeerghhhh xD
and yg ini pulak myb sahabat beliau pun buleh jugak kalo nk servey2
Encik Fairuz

Bile dah tibe mase ny sy akan carik beliau hahahaha
hope x lari bajet laaa :P

Monday

Baju Tunang


Arini terase nk update sesuatu pasal BAJU TUNANG!!
Aaaaaaaaaaaaaaaa :O (menjerit dlm hati ekekekekekeee)
tetibe ternampak mcam berkenan je dhati nih..
santek bebenor teringin nak beli n pakai hahahaha
Memangggggg menjadi kegilaan ku baju kurung pahang,
sbb mengikut cutting badan ku yg agak kiut miut nih hahaha (poyo)

Sesiape yg nk usha tu buleh la pegi kt cni THAI SILK dan yg ni pulak owner die Ms Idayu cer la add ne tau leh mintak kurang ke hehehe

Penawar


Q : Ustaz, kenape ye hati perempuan ni kadang² tiba² je rasa sedih tanpa sebab. Ada orang kata syaitan yang ganggu!. Ada petua tak untuk elakkan hati kita ni sedih? Kadang² bila bangun pagi rasa sedih, kadang² rasa macam rindu tapi tak tau rindu pada siapa..

A (Ustaz Azhar Idrus) : PERKARA BIASA. HATI PEREMPUAN MEMANG HALUS, HANYA LELAKI SEJATI YANG MAMPU MENJADI PENAWAR... :-)

Wednesday

::gO by Name Nashriey::: I LoVe MyFamily Oh! MediaFM

::gO by Name Nashriey::: I LoVe MyFamily Oh! MediaFM: Assalamualaikum wtb Guys ^.^ Seminggu dah berlalu tournement bOwling OhMediaFM, but aku still miss :'( miss kat depa semua laa.. eik? jap-...

Hardwrite


Weeewit kiut kannn kan kannnn :)
cantek sangat hehehehe hasil tgn seseorang yg sgt poyo!!
telah dilukis disini MFace
cer try.. mmg sangat sangattt best dan buleh menghilang kan stress!! :)
Terima Kasih yerrr ENCIK POYO

Tuesday

Strawberi Cinta


Alahai bestnyeeeeeee!! Strawberi cintaaaa :)
x sabar nk tgokk..mst best mcm coklatcameron.. the strawberi is about cinta..
Now baru jee lepas pelancaran..tgok album2 pelakon nyee kiutt2!!
nk tgok cer g kt cnie Strawberi Cinta
juga buleh ke page David Teo

Friday

FO :curi



ape ni ekkk??? kene scan dulu baru leh tgok!! hehehehe
even sy sendiri pn xtau.. :P
dciptakan khas oleh seseorang utk sayeee!!
cer scan mst tau... kene pakai smartfon kalo x clap..
mekaceh yeeee.. kalo nk, serbu la kt cni http://ajarkuabc.blogspot.com/ suruh owner ni buatkan!!
sy dah ade.. ekau hadooo?? hahahaaa

Jejak Tanah


Kini yg terbaruu!! JEJAK TANAH
Menampilkan genre yang berlainan menggabungkan elemen rock, pop, elektronik, nusantara, keroncong, klasik Melayu dan klasik bar. Lagu ciptaan mereka pula lebih bersifat eksperimental digabungkan dengan keunikan lirik yang mempunyai maksud yang mendalam.

Buleh juga lawati laman sesawang http://www.monoloque.com
dan juga di pesbuk nyee monoloQue

memang best!!! layannnnnn
:::batu belah batu konkrit:::

Tempahan Coklat


cantek kan :)
nt bile dah sampai time nt nk pilih tempahan yg ni laa..
tema die kuning, gold, krim, putih..
so sweet nyeeee...
TEMPAHAN COKLAT HANTARAN Arahchocolate and Bakery & Arahchocolate Homemade
search la... yg terbaru ni lg cantek :)
or buleh pegi ke blog ni http://arahchocolate.blogspot.com/
utk yg tgh planing2 tu..
JANGAN BUANG MASE LAGI!!